Peter Praet

Ik heb altijd veel respect gehad voor Peter Praet die ik toch al een behoorlijk lange tijd ken en vroeger regelmatig frequenteerde.

Peter Preat weet :  "ECB heeft zijn werk gedaan"
 
Regeringen moeten de oplossing voor de Europese schuldencrisis niet meer zoeken bij de Europese Centrale Bank (ECB), maar vooral bij zichzelf. Dat zegt onze landgenoot Peter Praet, hoofdeconoom van de ECB in een interview in de zondagseditie van het Duitse dagblad Frankfurter Allgemeine.
 
"De ECB heeft zijn rol gespeeld", aldus de econoom. Daarmee is volgens hem tijd gewonnen, maar het is niet genoeg om definitief een einde te maken aan het gebrek aan vertrouwen in de euro. Daarvoor moeten politici blijven hervormen en de Europese instituties versterken. 2013 is daarvoor een beslissend jaar, zegt Praet.

Ik ben het bijna volledig eens met de eerste paragraaf : de oplossingen liggen bij de regeringen. Maar dat de ECB zijn rol gespeeld heeft ? The jury is still out on that one.

Ik persoonlijk geloof het niet en verwacht nog enkele fameuze rollercoasters. Amerikaanse banken, kredietbeoordelaars en speculanten zullen zeker nog proberen het vuur opnieuw aan te wakkeren. Maar ik heb jullie al dikwijls genoeg verwittigd : prognoses van economisten zijn het papier niet waard waarop ze gedrukt zijn.Maar ze  liggen nog altijd goed in de markt - de mijne niet - omdat regeringen voorwendsels nodig hebben om al dan niet iets te doen of te laten.

Ik was er indertijd niet bij, maar het orakel van Delphi leek mij betrouwbaarder.

No comments: