Een terechte vraag

"Waarom brengen kwaliteitskranten als De Standaard en De Morgen – die overigens een meer sobere toon hanteren dan pakweg Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws – toch nog elf volle pagina’s over de busramp? Wat doet De Morgen beslissen om een advertentie voor Spar te plaatsen onder een terecht zeer sobere openingspagina? Is geld alles en schaamte onbestaande? ...

Het probleem zit niet zozeer bij de mensen die het nieuws maken (al zou je op wat meer weerwerk mogen hopen), maar bij diegenen die het nieuws verpakken en in de etalage leggen om het te verkopen. Dat vertaalt zich in de manier waarop de artikels in beeld worden gebracht. Je ziet het aan de titels die op artikels en infografieken worden geplakt, aan de schreeuwerige keuzes en de gênante fotoreeksen die schaamteloos mikken op vulgair voyeurisme. De hoop om toch maar zoveel mogelijk gazetten te verkopen spat van de pagina’s af. ...

Hoe krijg je kranten verkocht met respect voor een aantal journalistieke, haast universele waarden? Kranten zouden zichzelf op termijn wel eens een grote dienst kunnen bewijzen door de noodlottige race om het meeste spektakel stop te zetten en in te ruilen voor een gemeenschappelijke zoektocht naar de grenzen van wat wel kan en wat niet."

Lees : http://www.apache.be/2012/03/15/van-recht-op-informatie-tot-schaamteloos-voyeurisme/.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

En wat hebben ze ons weeral niet wijsgemaakt ? Hoeveel berichten zijn al gecorrigeerd ?

Vanmorgen nog stond in de krant dat er in gisterenavond in Lommel een "sobere mis" was opgedragen, terwijl het klaar en duidelijk om een gebedsdienst ging - en dat werd elders in de krant ook duidelijk geschreven.

Die fout kan ik er uit halen. Hoeveel andere (en misschien veel belangrijker) niet ?

Maar niet alleen de media slaan de bal mis. Een minister sprak van een nieuwe bus die nadien tien jaar oud bleek.

De media moeten hoog nodig eens een gewetensonderzoek doen - indien ze nog weten wat dat begrip betekent.