Neukermans - Sterckx

Ik ben de laatste dagen weer wat actiever bezig  met het invoeren van  gegevens in mijn stamboom. Archiefbezoek zit er (bijna zeker) niet meer in, maar ik heb nog stapels gedrukte documenten en gegevens van internet die ik moet invoeren. Mijn ogen zijn me er niet echt dankbaar om, maar alla, zolang het lukt ...

Zo kom ik weer eens uit bij een koppel mij reeds lang bekende voorouders : de Pamelse Elisabeth Sterckx, geboren op 9 april 1754, huwt met Josephus (bijgenaamd Judocus)  Neukermans van de Rattenberg in Okegem, waar het paar ook blijft wonen, waarschijnlijk ongeveer op de plaats waar mijn grootvader tot zijn dood in 1961 gewoond heeft (er woonden daar toen nog verschillende Neukermansen naast mekaar - waarschijnlijk een gevolg van verdelingen na overlijdens).

Maar wat me opvalt : het paar huwde te Okegem op 19 mei 1778, waar Elisabeth al sinds 1777 woonde ... Normaal werd er gehuwd in het dorp van de bruid ; dat was hier dus niet het geval.  En er was geen getuige uit de familie van de bruid : ze had meerdere zussen en één broer. Die was pas ongeveer 15 toen Elisabeth huwde, maar aan ooms en andere aanverwanten had ze geen gebrek. De getuigen waren twee Neukermansen.

Zat er een haar in de boter tussen de bruidegom en de familie van de bruid ? Het was alleszins niet "van moetens", want hun eerste kind, een zoontje dat spijtig genoeg overleed bij de bevalling en nooit een naam kreeg, kwam in april 1779.  Ze hadden zeven kinderen (zes zonen) waarvan er drie niet eens een jaar oud werden. Hun tweede zoon Niclaas, die als peter wel zijn Pamelse grootvader had, was een van de honderduizenden slachtoffers van de waanzin van Napoleon. Hij stierf, 25 jaar oud, als "conscrit réfractaire" aan "fièvre synoque" in een niet nader vermeld hospitaal. Hun zoon Joannes was ook conscrit van de lichting 1812 maar schijnt de waanzin overleefd te hebben.

Adrianus, nog een zoon,  werd geboren op 9 januari 1788 en werd de grootvader van mijn overgrootvader. Hij stierf te Okegem op 28 januari 1860. Toen was zijn zoon Amandus, de vader van mijn overgrootvader Hermilianus, reeds overleden ; mijn overgrootvader heeft zijn vader nooit gekend.

Het jongste van de zeven kinderen van Jozef en Elisabeth werd geboren in 1794, en Elisabeth stierf op 20 mei 1799.

Jozef trouwde een tweede maal met Maria Carolina Appelmans uit Gooik, waar ze ca 1769 geboren werd maar waar noch haar doop noch haar huwelijk vermeld worden.

Jozef en Maria hadden nog drie kinderen waarvan er twee zeer jong stierven.

Jozef overleed op 30 augustus 1814 ; zijn tweede vrouw overleefde hem tot 13 maart 1819.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Maria Carolina Appelmans is geen voormoeder van mij, maar de tweede vrouw van een voorvader.

Toch vond ik het vervelend dat ik van haar geen spoor terugvond in haar geboorteplaats Gooik.

Maar ik vond wel haar ouders. Haar vader Josse Appelmans had 10 kinderen uit een eerste en 4 kinderen uit een tweede huwelijk.

En uit het eerste huwelijk vind ik in 1769 Joanna Maria ; die wordt gevolgd door een Carolina in 1771.

Een van beiden is dus Maria Carolina, waarschijnlijk de tweede.

En zo ga je met verkeerde namen meer dan eens de mist in ...