OKRA

Het Brusselse hof van beroep besliste dinsdag dat OKRA Trefpunt 55+ niet langer reizen mag organiseren en zich niet langer reisbemiddelaar mag noemen. De vzw heeft immers geen vergunning als reisbureau. OKRA krijgt wel de kans om zich in regel te stellen en een vergunning aan te vragen.


'Wij begrijpen deze uitspraak niet', luidt de reactie van OKRA-woordvoerster Katrien Vandeveegaete aan de VRT. 'Mensen die met ons meegaan, zijn mensen die anders niet op reis gaan of kunnen gaan. Dat komt omdat onze reizen een stuk goedkoper zijn maar ook omdat ze weten dat ze bij ons kunnen terugvallen op de begeleider en de veiligheid van de groep.'


Het hof van beroep heeft een dwangsom van 2.000 euro per dag opgelegd aan OKRA. Maar de maatregel treedt pas over 4 maanden in werking. Het geeft OKRA de tijd om een vergunning aan te vragen. 'Of we dat zullen doen, weet ik nog niet', zegt Vandeveegaete. 'Dat moet eerst intern worden besproken.'

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120327_213.

Ik heb nog nooit met Okra gereisd maar ik heb er wel al veel goeds over gehoord. En Okra is niet het eerste "slachtoffer" van de regelnichten.

Dit oordeel is tenslotte een prachtige illustratie van de prioriteiten in onze maatschappij : de overheid reguleert de reissector  tot het vijfentwintigste cijfer na de komma - waarbij ik me niet kan ontdoen van de indruk dat het meer gaat om de bescherming van de reissector dan om de klanten - maar gaat jagen op goedmenende organisaties en blijft blind voor echte misbruiken.

En de overbevraagde justitie vindt ook de mogelijkheid om dit wereldschokkende probleem te behandelen en op te lossen. Misschien moet Okra proberen een paar licht verbrande bankiers te recruteren : die weten hoe ze hun verdediging moeten organiseren en hoe ze kunnen ontsnappen aan de roede.

Ben ik  niet objectief en verdraai ik de feiten ? Natuurlijk niet en natuurlijk wel ! Maar de regelnevelarij in onze maatschappij loopt de spuigaten uit.

No comments: